Je komt het overal tegen als je leest over internet, zoekmachines en teksten: SEO. SEO is de afkorting van Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie.

Meer artikelen over SEO vind je bij elkaar in de categorie SEO.

SEO vergrootglas illustratie voor zoekmachine optimalisatie

Simpel gezegd betekent dat:

  • Je website is zo opgebouwd, dat de zoekmachines alles kunnen vinden en begrijpen waar het over gaat. (structuur)
  • De teksten op je website zijn zo geschreven, dat het belangrijkste onderwerp per pagina duidelijk is. (focus zoekterm)
  • De teksten op je website zijn zo opgebouwd, dat een zoekmachine kan herkennen wat belangrijk is. (titel, kopteksten, alinea’s)
  • De afbeeldingen op je website hebben goede omschrijvingen. (alt-tag en omschrijving)
  • De teksten op je website hebben voldoende inhoud. (minimaal 300 woorden, niet te veel zoekwoorden, semantiek en synoniemen)
  • De teksten op je pagina bevatten links, en er verwijzen ook weer links (van je eigen site en van andere websites) naar je pagina (linkbuilding, backlinks)

Waarom zoekmachine optimalisatie?

Het nut van zoekmachine optimalisatie is voor de meesten wel duidelijk: wil je met je website gevonden worden door klanten, dan is het noodzakelijk dat je website verschijnt in de resultaten van zoekmachines. En dat gebeurt niet als je zomaar-wat-doet. Want als je site en je teksten niet goed opgebouwd zijn, dan worden ze door de zoekmachines (google-bots) niet goed geïnterpreteerd.

Zoekmachine optimalisatie: hoe zorg je voor goede SEO

Een goede optimalisatie van je website krijg je dus niet zomaar. De komende tijd schrijf ik op mijn site nog meer artikelen over SEO en zoekmachine optimalisatie. Dan leg ik de hierboven genoemde onderwerpen (structuur, zoekterm, kopteksten, alt-tags, semantiek en synoniemen, linkbuilding) in verschillende artikelen uit.

Je vindt ze bij elkaar in de categorie SEO.

Wil je ook niet-zo-regelmatig nuttige tips voor je website, WordPress en marketing? Schrijf je hier in: