zoekwoorden SEO meta-tags keyword

Zoek in Google en je ziet allerlei zoekresultaten met titels, de url en een tekstje: de meta-tags. Deze informatie kun je meegeven aan je pagina. Dat is nuttig voor je SEO (Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie), maar zeker ook belangrijk voor je mogelijke bezoekers! Op basis van deze titels en tekstjes bepalen mensen namelijk of ze doorklikken naar je website.

Plugin: wordpress SEO by Yoast

Voor je WordPress website is er een goede plugin om bij elke pagina en bericht deze meta-tags voor je SEO mee te geven: de WordPress SEO plugin by Yoast. Deze plugin zorgt er voor, dat je bij je pagina of bericht de meta-tags kunt invullen.

Als hulp kun je hier een korte handleiding downloaden.

Meer over SEO

Een goede optimalisatie van je website krijg je niet vanzelf. De komende tijd schrijf ik op mijn site nog meer artikelen over SEO en zoekmachine optimalisatie. Dan leg ik verschillende onderwerpen (structuur, zoekterm, kopteksten, alt-tags, semantiek en synoniemen, linkbuilding) uit.

Je vindt ze bij elkaar in de categorie SEO.

Wat is wat in de SEO plugin?

screenshot-seo-plugin

Snippet voorbeeld

Het Snippet voorbeeld is de tekst die Google laat zien in de zoekmachineresultaten. (en staat ook in de pagina tab)

Focus zoekterm

De Focus zoekterm is een hulpje voor jezelf. Hier doet Google verder niets mee.
Let op: er wordt EXACT gekeken naar de zoekterm. De Article Heading is ook hoofdlettergevoelig.
En als je invult: company yoga, bedrijfsyoga dan wordt gekeken of er ergens het hele stukje “company yoga, bedrijfsyoga” staat.
Je zal niet altijd alles op “groen” hebben, maar ga wel voor zo veel mogelijk.

Article Heading is de pagina titel in je pagina/wordpress (helemaal bovenaan).
SEO titel is de pagina titel in de google zoekresultaten; die kun je hier instellen.
Pagina URL is de url (dus bijv. https://www.bizzka.nl/websites).
Inhoud is de pagina inhoud..
Meta description is de meta omschrijving in de tool (en het tekstje dat je in de zoekresultaten ziet, dus maak het uitnodigend en duidelijk).

Je focus zoekterm moet natuurlijk in ieder geval in je content en metadescription en SEO titel voorkomen, en als het kan ook in de Article heading (en dan komt ie vanzelf in de url).

SEO titel

Dit is de (blauwe) titel die boven het stukje in Google staat. Belangrijk! Het is het eerste dat mensen zien in de zoekresultaten. Natuurlijk staat je zoekterm hier (bijna) vooraan.

Meta-omschrijving

Dit is het tekstje dat in de zoekresultaten staat. Ook hierin moet je mensen en zoekmachines laten weten dat het om de zoekterm gaat, dus die staat er in ieder geval in. Verder moet het motiveren om daadwerkelijk naar je site te gaan. Maak het dus uitnodigend en duidelijk.

Wil je ook niet-zo-regelmatig nuttige tips voor je website, WordPress en marketing? Schrijf je hier in: