Je kunt me bereiken via whatsapp, email, telefoon of het contactformulier.
Kan ik de telefoon even niet opnemen? Maak dan graag gebruik van één van de andere mogelijkheden of bel later nog een keer.
Met een onderhoudscontract zorg ik voor de updates, backups en beveiliging van je WordPress website, webshop of online leeromgeving (minstens 1x per maand, vaker bij belangrijke updates). Dan heb je daar geen omkijken naar!
In het kort
Minimaal 1 keer per maand wordt je website geupdate. Dit houdt in:
- Update van WordPress
- Update van plugins
- Update van thema’s
- Terugzetten van een backup of oplossen van het probleem, mocht er iets mis gaan met een update.
- Een kort rondje door je website om te kijken of alles nog goed lijkt te werken.
Ook wordt er regelmatig een backup van je website gemaakt. Zo kan de website hersteld worden als er iets mis gaat met een update of als je website gehackt is.
- Backup maken van de database (lokaal = bij je website)
- Backup maken van de belangrijkste bestanden (lokaal = bij je website)
- Backup maken van de database (extern = ergens anders dan bij je website)
- Backup maken van de belangrijkste bestanden (extern = ergens anders dan bij je website)
Verder wordt je website gemonitord. Als je website een tijd uit de lucht is, krijg ik een melding. Dan ga ik kijken wat er aan de hand is en zorg er voor dat je website weer online komt. Zo wordt voorkomen dat je site lange tijd onbereikbaar is (bijvoorbeeld bij problemen met je SSL-certificaat of databaseverbinding).
Toelichting
Hoe gaat het als updaten niet (meer) mogelijk is, hoe zit het met premium/betaalde plugins en thema’s in je website en waarom moet je een maand van tevoren opzeggen als je je onderhoudcontract wilt stoppen?
Verder start onderhoudscontract met een volledig geüpdate website. Vaak is dit geen probleem, soms zitten daar kosten aan (als je website erg achter loopt met de updates en er problemen ontstaan met updaten).
Als er na ingaan van het abonnement functionele wijzigingen aan de website worden aangebracht (nieuwe plugins, functionele wijzigingen in het thema, wijzigingen in WordPress bestanden) waardoor er problemen ontstaan bij een update, is het oplossen van die problemen voor eigen risico.
Updates van plugins
Het kan zijn dat er geen updates van een plugin meer komen en deze plugin problemen geeft met de software update van de server (pHp), WordPress of je thema. Als dit redelijk eenvoudig op te lossen is, bijvoorbeeld door een andere plugin, dan zorg ik daar voor.
Als het ingewikkelder wordt, zoeken we samen naar een oplossing. Dat valt vaak niet binnen het onderhoudscontract.
Het updaten van plugins is ook exclusief de licentiekosten van premium (= betaalde) plugins. De meeste licenties van premium plugins zijn 1 jaar geldig en dienen dan verlengd te worden. Zonder een geldige licentie mag de plugin wel gebruikt worden, maar kan deze niet meer geupdate worden. Het kan zijn dat na een update van WordPress een plugin dan niet meer werkt omdat in een update aanpassingen zitten voor de nieuwe versie van WordPress.
Je bepaalt zelf wat je wilt: de licentie verlengen of kijken hoe lang het goed gaat.
De licentieprijzen verschillen per plugin.
Wil je de licentie verlengen en heb je zelf de plugin aangeschaft, dan moet je zelf voor verlenging van de licentie zorgen; als de plugin via mij verkregen is, dan zullen de kosten voor licentieverlenging (indien nodig) meegenomen worden in de facturering.
Updates van thema’s
Het kan zijn dat er geen updates van een thema meer komen en dit thema problemen geeft met de software update van de server (pHp), WordPress of je thema. Als dit redelijk eenvoudig op te lossen is, bijvoorbeeld door een andere plugin, dan zorg ik daar voor.
Als het ingewikkelder wordt, zoeken we samen naar een oplossing. Dat valt vaak niet binnen het onderhoudscontract.
Childthemes en custom themes van derden worden niet geupdated. Dit omdat er wijzigingen in kunnen zitten die na een update verloren gaan. Mochten hier problemen mee ontstaan, dan overleggen we hoe dat op te lossen is.
Het updaten van thema’s is ook exclusief de licentiekosten van premium (= betaalde) thema’s. De meeste licenties van premium thema’s zijn 1 jaar geldig en dienen dan verlengd te worden. Zonder een geldige licentie mag het thema wel gebruikt worden, maar kan deze niet meer geupdate worden. Het kan zijn dat na een update van WordPress een thema dan niet meer werkt omdat in een update aanpassingen zitten voor de nieuwe versie van WordPress.
Je bepaalt zelf wat je wilt: de licentie verlengen of kijken hoe lang het goed gaat.
De licentieprijzen verschillen per thema.
Wil je de licentie verlengen en heb je zelf het thema aangeschaft, dan moet je zelf voor verlenging van de licentie zorgen; als het thema via mij verkregen is, dan zullen de kosten voor licentieverlenging (indien nodig) meegenomen worden in de facturering.
Externe backups en monitoring
Voor het opslaan van de backups op een externe locatie en voor het monitoren van je website heb ik abonnementen bij anderen. Als je je onderhoudscontract wilt opzeggen, doe dat dan minstens een maand voor de afloopdatum. Dan kan ik ook de (mijn) kosten voor jouw website stopzetten.
Een externe backup is belangrijk als er geen lokale backups beschikbaar zijn, bijvoorbeeld door een hack, aanval. …of omdat je vergeten bent je hostingpakket te verlengen (ja, het komt voor).
En een beetje extra
Aanpassingen aan je website zitten niet in je onderhoudscontact. Maar over kleine aanpassingen hoef je je geen zorgen te maken… die neem ik mee “als ik toch bezig ben”. Dus mocht je eens een keer een tekst willen aanpassen en zie je het zelf niet zitten? Heb je een nieuw logo? Of wil je je kopteksten een andere kleur? Laat het even weten, dan kijk ik er bij de volgende updates naar.