Regels verkoop via internet aan consumenten
Hier staat een mooie checklist voor verkoop via internet: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/verkopen-aan-consumenten/checklist-verkoop-via-internet
Er zijn namelijk allerlei regels waar je aan moet voldoen:
- Is je bedrijf vindbaar en aanspreekbaar?
- Ben je duidelijk over aanbod en prijs?
- Ben je duidelijk over betaling, levering en service?
- Ben je duidelijk over de wettelijke bedenktijd?
- Kunnen je klanten makkelijk en duidelijk bestellen?
- Bevestig je bestellingen zoals het moet?
- Behandel je buitenlandse klanten op dezelfde manier als Nederlandse klanten?
Ook moet je zorgen voor goede algemene voorwaarden en een goed privacybeleid.
Extra aandacht: retourbeleid
- Zorg voor een goed en duidelijk retourbeleid en ook voor het verplichte formulier ontbinding. (dit staat ook in de checklist).
- Als je niet aangeeft dat de verzendkosten voor het terugsturen voor kosten van de klant zijn, moet je deze zelf betalen.
- Als het formulier ontbinding ontbreekt, hebben klanten een jaar de tijd om de koop te ontbinden (in plaats van de tijd die je aangeeft, tenminste de verplichte minimale 14 dagen).
- Maatwerk en digitale content (zoals een ebook of online cursus) kunnen uitgesloten worden van retour; geef dit wel aan en waarom het zo is (speciaal gemaakt, ook printing on demand, en een ebook of cursus is in te zien of te gebruiken).
WordPress webshop met Woocommerce
Als je een WordPress website hebt, zul je voor je webshop meestal gebruik maken van (de plugin) Woocommerce. Woocommerce wordt beheerd door de makers van WordPress en er zijn een heleboel (gratis en betaalde) uitbreidingen voor beschikbaar.
Betalingen in je webshop
Een webshop is pas een webshop als je klanten ook kunnen betalen. Standaard kun je betalingen ontvangen via overschrijving en PayPal, maar in Nederland kom je niet ver zonder iDeal (en voor België Bancontact).
Om je klanten hiermee te laten afrekenen, heb je een betalingsprovider nodig. Dit kun je regelen via je bank, maar voor kleine webshops is het een stuk goedkoper om gebruik te maken van Mollie. Het kost iets meer per betaling, maar je hebt geen maandelijkse abonnementskosten.
Korte vergelijking (juli 2022):
Rabobank Omnikassa vaste kosten 10 euro per maand, iDeal 25 cent per transactie (minder vanaf 250 transacties per maand)
Mollie geen vaste kosten, iDeal 29 cent per transactie
(Andere betaalproviders zijn oa Adyen en Buckaroo. Ook Sisow werd veel gebruikt in Nederland, maar die is overgenomen door Buckaroo.)
Mollie betalingsprovider
Mollie heeft een goede (gratis) plugin voor WooCommerce. Zo kun je het probleemloos gebruiken in je WooCommerce webshop.
Wil je losse betaling in je website, maar geen webshop? Dan kun je gebruik maken van de plugin Mollie Forms (gratis). Je maakt hiermee een formulier waar een betaling aan gekoppeld is, bijvoorbeeld voor een inschrijving of een enkel product.
Aanmelden bij Mollie
Je kunt je aanmelden bij Mollie via hun website: https://www.mollie.com/nl
Je bedrijf moet aan een aantal eisen voldoen, waaronder
- ingeschreven staan bij de kamer van koophandel
- een zakelijke bankrekening hebben
- gegevens duidelijk vermeld op de website.
Als je je aanmeldt bij Mollie, leiden ze je stap voor stap door de voorwaarden en kun je daarna je account laten goedkeuren. Doe dit dus op tijd! (en niet 2 dagen voordat je webshop online moet).
Privacyverklaring
Deze heb je ook zonder webshop nodig, maar waarschijnlijk moet je je privacyverklaring aanvullen.
Een hulpje (wel nog doorlezen en aanvullen!!!) is de privacy generator van Veilig Internetten: https://veiliginternetten.nl/privacyverklaring-generator/start/