Bekijk je eigen website eens door de ogen van je bezoekers. Kunnen ze vinden wat ze zoeken? Of moeten jouw bezoekers eerst leren hoe je website in elkaar zit?

Een gemiddelde bezoeker blijft ongeveer 11 seconden op een website. Ziet een bezoeker niet direct wat zij/hij zoekt, dan klikt hij/zij snel naar een andere website. Laat een bezoeker dus niet verdwalen in creatieve namen, maar laat duidelijk zien wat je in huis hebt. Maak daarbij ook gebruik van wat je bezoeker al weet.

Hiermee wordt niet bedoeld wat een bezoeker van jouw product weet. Een bezoeker weet hoe een website ingedeeld is. Wijkt jouw website daar vanaf? Dan heeft je bezoeker langer tijd nodig om te vinden wat hij/zij zoekt.

de weg in het menu van je website

Indeling van je website

Gebruik voor je menu daarom de ongeschreven afspraken. Zet aan de linkerkant (of bovenkant) je home pagina. Noem die ook gewoon “Home”. Er zijn betere en andere benamingen zoals start, welkom, startpagina of thuis. Maar die worden veel minder goed herkend door je bezoekers. En de bezoekers: daar draait het om op je website!

Aan de rechterkant (of onderkant) vind je bijna altijd de contact pagina. Die kun je “Contact” noemen, dan weet iedereen wat je bedoelt. Namen als vind ons, waar zijn wij of contactformulier zijn minder effectief.

De belangrijkste pagina’s van je website bevinden zich naast (of onder) “Home”. Hier plaats je dus je producten of diensten. Daar is je bezoeker in geïnteresseerd. Dat kunnen meerdere pagina’s zijn, bijvoorbeeld:
vertalingen – corrigeren – les (voor een vreemde taal) of
portretten – trouwreportages – familiefoto’s (voor een fotograaf).
Zorg er in ieder geval voor dat je bezoeker direct kan vinden wat hij/zij zoekt.

Als het nodig is om wat over jezelf of je bedrijf te vertellen, dan kun je de pagina “Over mij/mijn bedrijf” voor de contact pagina plaatsen. (Want weet je nog: “Contact” zoeken je bezoekers aan het eind!)

Een duidelijk menu voor je website ziet er dus zo uit:
Home – producten/diensten – portfolio – tarieven – over mij(n bedrijf) – contact.

Voorbeelden

Je zoekt een taaltraining. Kun je in dit menu zien dat dit bureau vertalingen, corrigeerwerk en taaltraining verzorgt? En hoe lang ben je aan het zoeken om contact op te nemen?

afbeelding menu website

Nog een voorbeeld: Wat doet deze fotograaf? Wat zie je het eerste in het menu? Ook om contact op te nemen moet je goed het menu bekijken.

afbeelding menu voorbeeld

Deze menu’s dan? Die zijn in ieder geval een stuk duidelijker:

afbeelding voorbeeld menu
afbeelding voorbeeld menu

Als bezoeker kun je hier snel zien of vinden wat het bedrijf te bieden heeft. En ook de contactpagina is zonder zoeken te vinden. Zo kunnen je bezoekers snel zien of je biedt wat ze zoeken. En als dat hun interesse wekt, kunnen ze snel contact met je opnemen.

Heb je zelf een website en twijfel je over de indeling of de gebruiksvriendelijkheid? Neem dan even contact met me op en stel je vraag, dan zal ik er naar kijken en je vrijblijvend advies geven.

Wil je ook niet-zo-regelmatig nuttige tips voor je website, WordPress en marketing? Schrijf je hier in: