Je kunt me bereiken via whatsapp, email, telefoon of het contactformulier.
Kan ik de telefoon even niet opnemen? Maak dan graag gebruik van één van de andere mogelijkheden of bel later nog een keer.
Zoekmachines (zoals google, yahoo en bing) worden steeds slimmer, en taalstructuren (semantiek) worden steeds duidelijker. Een tekst volstoppen met je zoekwoord, dat werkt niet! Ten eerste leest het natuurlijk niet prettig voor je bezoekers. En ten tweede word je daar door zoekmachines slechter mee gevonden. Huh? Tsja, ze vinden je wel, maar je krijgt er een lagere ranking (positie in de lijst) mee. Niemand zit namelijk te wachten op keyword spamming. Voor een goede SEO (zoekmachine optimalisatie) maak je dus gebruik van taal: synoniemen en semantiek.
Synoniemen
Natuurlijk zorg je er voor, dat je zoekwoord (het woord waarmee je gevonden wilt worden) in je tekst voorkomt. Maar om een tekst prettig leesbaar te houden, kun je ook af en toe synoniemen gebruiken. Bijvoorbeeld voor SEO: zoekmachine optimalisatie, beter vindbaar in de zoekmachines, goed geïndexeerd door Google.
Als bezoeker is de tekst dan veel prettiger leesbaar. En een bezoeker krijgt dan ook een “completer” beeld, omdat onbewust in je hoofd de begrippen gekoppeld worden en zo beter blijven hangen.
Voor een zoekmachine geldt eigenlijk hetzelfde: die weet welke woorden en begrippen hetzelfde betekenen, en ziet dus dat je pagina echt over dat onderwerp gaat.
Semantiek
De ontwikkeling in tekstherkenning en tekststructuren staat niet stil, daarom wordt ook de semantiek steeds belangrijker. De laatste jaren ontwikkelt LSI (Latent Semantic Indexing) zich steeds verder. Hiermee wordt herkend of een tekst een natuurlijk en logisch samenhangend patroon volgt. Automatisch vertaalde of overgeoptimaliseerde teksten worden vaak als onnatuurlijk gezien. Deze teksten hebben vaak geen natuurlijke zinsopbouw en zullen voor je bezoekers ook niet prettig lezen.
Bovendien worden teksten niet alleen geïndexeerd op de eigenlijke zoekwoorden en synoniemen, maar wordt ook gekeken of er woorden in de tekst staan met een kleine semantische afstand. Je kunt ook zeggen: of er ook gerelateerde woorden in de tekst voorkomen.
Bijvoorbeeld:
– bij Amsterdam kun je gebruiken: de Dam, centraal station, Rijksmuseum, hoofdstad, Noord-Holland, dodenherdenking, …
– bij trein kun je gebruiken: spoor, station, perron, NS, ov-chipkaart, vertraging, …
– bij zoekmachineoptimalisatie kun je gebruiken: zoekmachine, Google, ranking, resultaten, tekst, structuur, zoekwoord, …
Pas dit dus toe in de (blog)teksten voor je website. Laat je je teksten schrijven? Let er eens op of vraag je tekstschrijver er naar. Want een goede web-tekstschrijver houdt hier rekening mee.
(Op zoek naar een tekstschrijver? Kijk eens bij Stralend Schrijven of bij Partners in Tekst).
Meer over SEO
Een goede optimalisatie van je website krijg je dus niet zomaar. De komende tijd schrijf ik op mijn site nog meer artikelen over SEO en zoekmachine optimalisatie. Dan leg ik verschillende onderwerpen (structuur, zoekterm, kopteksten, alt-tags, semantiek en synoniemen, linkbuilding) uit.
Je vindt ze bij elkaar in de categorie SEO.
Wil je ook niet-zo-regelmatig nuttige tips voor je website, WordPress en marketing? Schrijf je hier in: