Bloggen, bloggen, bloggen… waar is dat toch goed voor? Met een blog kun je informatie delen, maar ook nieuws bekend maken. En gelukkig gaat dat binnen WordPress heel gemakkelijk.

Blog?

Het kan zijn, dat de term Blog niet past bij wat je schrijft. Het klinkt toch wat persoonlijk en informeel. Maar… je kunt het natuurlijk noemen zoals je wilt. Je ziet dat het blog wel gebruikt wordt als Nieuws – maar als je eens in de 3 jaar een nieuwsbericht plaatst, kun je het beter weglaten.

Wat bij ondernemers wel vaak gebruikt wordt, is Tips of Artikelen. Afhankelijk van je branche – zakelijk zie je bijvoorbeeld vaak artikelen, terwijl een coach eerder tips geeft aan de klanten.

blog spreekwolkjes

Actuele inhoud

Naast de informatievoorziening naar je klanten, is een blog ook zeer welkome informatie voor de zoekmachines.

Om te beginnen kunnen zoekmachines zien dat je nog bestaat als er een blog geplaatst wordt. Zoekmachines willen namelijk goede informatie leveren aan hun klanten. En een website kan jaren blijven staan als niemand de moeite neemt om de website weg te halen als een bedrijf of instelling er niet meer is.

In het verlengde daarvan is actuele inhoud belangrijker dan oude inhoud. Sommige ontwikkelingen gaan zo snel, dat informatie van twee jaar geleden al oud is. Nu kan een zoekmachine niet lezen, tenminste niet begrijpen wat er staat en waar het over gaat. Dus wordt een website met regelmatig nieuwe inhoud belangrijker gevonden dan een statische site.

Categorieën en tags

Om de zoekmachines nog een handje te helpen met het beoordelen van je bericht, kun je categorieën en tags aan je bericht toevoegen. Voor de categorieën kun je hoofdgroepen gebruiken, bijvoorbeeld WordPress, Marketing of Coaching. De tags zijn vaak specifieker op de inhoud van het bericht gericht. Zo kan je bericht gaan over bloggen (binnen WordPress, of over het voordeel voor je marketing) of over loopbaan of werk zoeken (coaching). Er zijn geen eenduidige richtlijnen voor, je kunt het indelen zoals je zelf wilt.

Maar hoe je het ook doet, het is wel verstandig om gebruik te maken van de mogelijkheid in WordPress om categorieën en tags toe te voegen. Het is (ook) een onderdeel van SEO (zoekmachine optimalisatie) wat je prima zelf kunt doen, en waarmee je website beter vindbaar wordt in de zoekmachines.

Gebruik bijvoorbeeld voor de categorieën je diensten of producten. Hierbij kun je dan met de tags aangeven waar je bericht precies over gaat.

Wil je ook niet-zo-regelmatig nuttige tips voor je website, WordPress en marketing? Schrijf je hier in: