Wat heb ik aan een coach in Alkmaar als ik in Enschede woon? En ik ga ook niet vanuit Enschede naar de kapper in Groningen… Vaak zoeken klanten een dienst of product in de plaats of regio. Daarom kan het ook voor jou van belang zijn om de plaats en regio duidelijk in je website te vermelden. Zo kunnen je klanten je beter vinden!
Je hebt je adres al op je website staan? Ja natuurlijk, bij de contactgegevens. En staat de regio daar ook? Maar als dat alles is waar Google en andere zoekmachines het mee moeten doen, dan zal het niet veel effect hebben. Het staat ergens op de website, in niet-product-gerelateerde tekst. De zoekmachine leest een pagina, en geen website. Dus als je op de ene pagina je dienst beschrijft, en op de andere pagina je adres hebt staan… dan hoort dat niet direct bij elkaar!
Hoe kan het dan wel?
- Zorg dat in je meta-tags naast je diensten ook je vestigingsplaats en regio staan.
- Geef je contactpagina een goede titel, bijvoorbeeld “Bizzka-WordPress-Enschede-Twente”. Titels van pagina’s hebben een hoge waarde in zoekmachines!
- Eventueel kun je ook je plaats en/of regio in andere titelpagina’s vermelden, maar overdrijf niet.
- Vul voor iedere pagina de samenvatting in. Deze wordt gelezen als meta-tag. Hierin kun je ook je plaatsnaam en regio invullen! Zo heeft de zoekmachine weer meer redenen om jouw dienst aan de plaats te koppelen.
Het is niet zo dat iemand die algemeen zoekt, jouw site niet meer te zien krijgt omdat de plaatsnaam er in staat. Het is alleen maar een voordeel en extra informatie voor iemand die specifiek plaatsgebonden of regionaal zoekt.
Vanzelfsprekend houd ik ook rekening met de zoekmachines bij het maken van websites.