seo-blog-beter-google

Je kunt er natuurlijk ook een spelletje van maken: hoger komen in de zoekresultaten van Google. Steeds beter in de zoekresultaten? Eén van de manieren voor Bettel Level OGoogle is: BLOG !
(test tools onderaan dit artikel)

Waarom is een blog effectief voor je positie in Google?

Het doel van zoekmachines (waarvan Google de bekendste is) is: hoe geef ik mijn klanten zo goed mogelijk waar ze om vragen? Oftewel: hoe geef ik relevante en actuele informatie over het onderwerp waarnaar gevraagd wordt.

Actuele content

Actuele content is in ieder geval iets waar je blog (of artikel, nieuwsbericht, portfolio item, of hoe je het noemen wilt) zeer geschikt voor is. Als je regelmatig iets nieuws op je website publiceert, dan is je website actueel en wordt bijgehouden. Wat is regelmatig? Elk half jaar is natuurlijk wel regelmatig, maar zal niet zo veel waarde toevoegen. Het gangbare advies is toch om elke 1 tot 2 weken een nieuw artikel te plaatsen. Elke week blijkt in de praktijk vaak erg veel maar wel erg nuttig (maar waar haal je de tijd en de onderwerpen vandaan?). Elke maand is eigenlijk te weinig, maar beter dan niets. Dus motiveer jezelf om elke 2 weken een nieuw blogartikel te plaatsen, dat is goed voor je vindbaarheid en is voor jezelf goed te doen.

Relevante content

Relevante content is content die met je bedrijf of het doel van je website te maken heeft en waar je bezoekers in geïnteresseerd zijn. Een blog over je nieuwe koffiezetapparaat is dus van weinig waarde. Het gaat om informatie waar je bezoekers iets mee kunnen. Bijvoorbeeld over de methode die je bij je coaching gebruikt, wie het bedacht heeft, hoe het werkt… probeer niet alles in 1 artikel te zetten. Als je er verschillende artikelen van maakt, ben je zo weer 2 maanden verder met bloggen 😉
Wist je al dat je in WordPress je blogs van tevoren kan klaarzetten en kan publiceren op de gewenste datum?

Wanneer is een blog effectief?

Een blog is effectief als deze relevante content bevat. Een blog kan nog effectiever worden, als je je in een blog focust op een bepaalde zoekterm. Dat is een woord of bij voorkeur een aantal woorden waar je mogelijke bezoekers op zoeken.

Stel je maar voor: als je op coach of coaching gevonden wilt worden, dan is dat bijna onmogelijk. Bovendien: is het de moeite waard? Want zijn het dan wel de juiste bezoekers die bij je komen?
Waarschijnlijk is coaching bij hoofdpijn in Enschede veel effectiever! (En gemakkelijker om daarmee een hoger “Level” te bereiken).

Deze zoekterm moet (bij voorkeur) te vinden zijn in:

  • de titel van je artikel
  • de eerste alinea
  • één of meer sub-koppen
  • een aantal keer in de tekst
  • de titel van een afbeelding(en)
  • de alt-tekst van een afbeelding(en)

Een WordPress plugin die je hier bij helpt, is de WordPress SEO plugin by Yoast. Deze plugin zorgt er voor, dat je bij je pagina of bericht de meta-tags kunt invullen. Als hulp kun je hier een korte handleiding downloaden [lord-icon icon=”56-document-outline” animation=”hover” size=”50″ palette=”#121331;#a4da66″][/lord-icon].

Tot slot moet je blog gevonden worden door Google! Dus een link via je site (dat gaat in WordPress vaak automatisch) en… delen maar op Social Media!

Waar sta ik in Google

Op het internet zijn diverse tools te vinden die kijken waar je in Google staat met je zoekterm. Kijken vanaf je eigen computer is niet betrouwbaar, omdat Google de resultaten aanpast naar wat over jou bekend is!

Bijvoorbeeld:
http://waarstaikingoogle.nl/
https://serps.com/tools/rank-checker/

En wat ingewikkelder:
http://www.whatsmyserp.com/serpcheck.php

Controleer, optimaliseer en… level-up!

Wil je ook niet-zo-regelmatig nuttige tips voor je website, WordPress en marketing? Schrijf je hier in: