On-site SEO (ook wel on-page SEO genoemd) is het optimaliseren van blogs en pagina’s op je website om de positie in zoekresultaten te verbeteren. Het is belangrijk dat je pagina’s en blogs op orde zijn om ze goed in de zoekresultaten te kunnen weergeven.

Er is en er wordt erg veel informatie op het internet geplaatst. Zoekmachines lezen al deze informatie en kijken welke informatie ze denken dat voor de “zoekers” de beste informatie geeft. Deze pagina’s zetten ze bovenaan in hun lijst. Soms kan een kleine verandering op je pagina grote invloed hebben op je positie in je zoekresultaten. Hoe hoger je staat in de zoekresultaten, hoe meer bezoekers je naar je site krijgt.

Wat is on-site SEO?

On-site SEO (of on-page SEO) bevat alles rondom je content waar je zelf invloed op hebt in je website. Alles buiten je website wordt off-site SEO genoemd. Meer hier over kun je vinden in de blog Wat is dat: Off site SEO.
Naast on-site en off-site SEO is er ook nog de technische SEO. Dit is ook op je eigen website, maar dan alles buiten je content. Dus hoe snel is je website is, doet de website het ook goed op een mobiel enzovoort. Meer over technische SEO kun je vinden in de blog: Wat is dat: Techniche SEO.

Content is de inhoud van je website: de teksten, afbeeldingen, video’s, etc.

Waarom is on-site SEO belangrijk?

On-site SEO is belangrijk om ervoor te zorgen dat je website zichtbaar is voor je doelgroep in de zoekresultaten. Zonder een goede on-site SEO, is de kans kleiner dat zoekmachines jouw website begrijpen en je pagina voor de juiste zoekvraag weergeven. Hierdoor zul je potentiële klanten missen.

Wat valt er allemaal onder on-site SEO

On-site SEO valt uiteen in drie belangrijke groepen. De laatste groep, technische SEO, beperkt zich hier tot content. Technische SEO op zichzelf gaat veel dieper.

Content/Inhoud:

  • Relevante Content: De content die je maakt moet waardevolle informatie bieden voor je doelgroep. Dat wil ook zeggen dat je tekst niet te kort moet zijn.
  • Zoekwoorden: Met zoekwoorden help je zoekmachines om je content te begrijpen. Verwerk deze op natuurlijke manier in je teksten, titels en je metabeschrijvingen.
  • Structuur: Zorg voor een goede opbouw van je content. Gebruik daarvoor verschillende niveaus van koppen/kopteksten en paragrafen. Zorg wel dat je structuur logisch is.
  • Interne links: zorg voor voldoende links binnen je website om zo de gebruikerservaring te verbeteren. Ook wordt de inhoud van je website beter door zoekmachines begrepen, bovendien geef je dan meer relevante informatie gestructureerd.
  • Lengte: Hoeveel tekst er op een pagina moet komen hangt van het onderwerp af. De hoeveelheid tekst moet voldoende zijn om waardevolle informatie over het onderwerp te kunnen geven. Denk hierbij aan minimaal 300 woorden.

Meta gegevens:

  • Metatitel: De metatitel is de titel die wordt weergegeven in de zoekmachine. Zorg ervoor dat deze beknopt is, maar wel focus heeft op je zoekwoorden. Hiermee help je de zoekmachine weer.
  • Meta beschrijving: Dit is de tekst die meestal wordt weergegeven in de zoekresultaten. Dit is een korte tekst die weer moet geven waar je pagina over gaat. Zorg er voor dat deze tekst aantrekkelijk is voor mensen om op te klikken. En plaats je zoekwoord (bijna) vooraan.

Technisch:

  • Afbeeldingsoptimalisatie: Het toevoegen van een afbeelding is belangrijk, maar zorg ervoor dat afbeeldingen niet te groot van formaat zijn en dat alle informatie ook ingevuld is. Dit helpt de zoekmachine de afbeeldingen te beoordelen. Er zijn diverse plugins die je afbeeldingen kunnen optimaliseren bij het uploaden.
  • URL-optimalisatie: De url is de link naar de website en pagina. Maak deze niet te complex en gebruik hier bijvoorkeur ook de zoekwoorden in. Dat helpt de zoekmachine ook.
  • Mobielvriendelijkheid: Niet iedereen komt op je website via een computer. Zorg dat je website ook op telefoon en tablet snel laadt en goed werkt.

Hulp nodig?

Mocht je naar aanleiding van deze blog nog vragen hebben of heb je hulp nodig bij de zoekmachine optimalisatie van je website? Ik kan je helpen met de on-site en technische SEO voor je website.

Wil je ook niet-zo-regelmatig nuttige tips voor je website, WordPress en marketing? Schrijf je hier in: