Als je een website hebt, wil je wel dat deze ook gevonden kan worden. Als je website niet op Google verschijnt, wat dan? Dan is je website waarschijnlijk niet “geïndexeerd” omdat Google niet weet dat je website bestaat. Gelukkig kun je Google laten weten dat je website er is!

(Dit artikel gaat niet in op Google Search Console, maar houdt het eenvoudig).

Wat is indexering en waarom is het belangrijk?

Indexering is het proces waarbij je website of webpagina wordt toegevoegd aan de database van Google. En dat zorgt er voor dat gebruikers van de zoekmachine je website ook kunnen vinden.

Als je website niet geïndexeerd is, staat deze niet in de zoekresultaten van Google. En dan wordt je website dus niet getoond bij de zoekresultaten en niet gevonden door de zoekers.

Het indexeringsproces begint met de bots van Google, die het web doorzoeken en de inhoud van webpagina’s analyseren. De bots voegen de pagina’s vervolgens toe aan de index van Google. Dat is eigenlijk een soort bibliotheek van alle webpagina’s die de bots hebben doorzocht (gecrawld). Zodra je website in de index is opgenomen, verschijnt deze in de zoekresultaten wanneer gebruikers zoeken naar trefwoorden die verband houden met de inhoud van je website.

Maar ja, daarvoor moet Google dus om te beginnen weten dat je website bestaat.

Hoe kun je controleren of je website is geïndexeerd door Google

Controleren of je website geïndexeerd is, is heel eenvoudig.

Typ gewoon “site:jouwdomeinnaam.nl” in in de zoekbalk (met jouwdomeinnaam.nl natuurlijk je eigen domeinnaam) en kijk of er resultaten verschijnen. Als er geen resultaten zijn, is het tijd om actie te ondernemen om ervoor te zorgen dat je website wordt geïndexeerd.

Redenen waarom je website mogelijk niet wordt geïndexeerd

Er zijn verschillende redenen waarom je website mogelijk niet wordt geïndexeerd.

  • Een van de meest voorkomende redenen is dat je website nieuw is en nog niet door Google is gecrawld. (Het kan enkele weken duren voordat Google je website crawlt en aan hun index toevoegt.)
  • Een andere reden waarom je website mogelijk niet wordt geïndexeerd, is dat deze geen inkomende links bevat. Inkomende links zijn links van andere websites die naar je website verwijzen. Google gebruikt deze links om het belang van je website te bepalen en om te helpen bij het indexeren van je pagina’s. Verder is een inkomende link een manier om je (nieuwe) website te vinden.
  • Soms komt het ook voor dat je website technische problemen heeft, waardoor Google de pagina’s niet kan crawlen en indexeren. Deze problemen kunnen bestaan uit verbroken links of dubbele inhoud. Of, zeker bij een nieuwe website, de pagina’s die worden geblokkeerd door robots.txt.
  • Het komt voor dat een website is bestraft door Google voor het overtreden van hun richtlijnen. Als dit het geval is, moet je de problemen oplossen en een heroverweging aanvragen bij Google. Door deze problemen op te lossen, vergroot je de kans dat je website weer door Google wordt geïndexeerd en in hun zoekresultaten wordt weergegeven.

Hoe komt mijn website in Google?

Kijk om te beginnen eerst in je (WordPress) website of je website wel geïndexeerd mag worden. Je vindt dat vanuit je dashboard, bij Instellingen –> Lezen. Het vakje voor Zoekmachines ontmoedigen… moet niet aangevinkt staan.

Een eenvoudige manier om Google te laten weten dat je website bestaat, is door het te vertellen. Je kunt je website hier aanmelden: https://www.google.nl/intl/nl/add_url.html.

Verder is het verstandig als er links vanaf andere websites naar jouw website gaan. Maar zeker als je net een website hebt, is dat niet altijd gemakkelijk.

Wat je in ieder geval wel kunt doen, is je website(link) in je profiel bij de social media zetten. (LinkedIn, Instagram, Facebook bedrijfspagina, Tiktok…).

Ook kun je een Google Bedrijfsprofiel maken. https://support.google.com/business/answer/2911778
(Website of niet – dat is in ieder geval een goed idee).

Nu Google weet dat je website bestaat, kun je ook helpen om de verschillende pagina’s van je site beter te laten doorzoeken/crawlen. Hiervoor maak je gebruik van een sitemap en/of interne links: links binnen je website die naar de verschillende pagina’s verwijzen.

En… staat je website nu in Google?

Kijk de komende weken of je website in de zoekresultaten verschijnt (met site:jouwdomeinnaam.nl). Als je geluk hebt, staat je website met een week in de zoekresultaten. Vaak duurt het wat langer.

Is je website na een maand nog niet te vinden? Dan is er wat meer nodig en kun je aan de slag met Google Search Console.

Hulp nodig?

Kom je er zelf niet uit? Ik kan je er bij helpen! Neem direct even contact op (marjet@bizzka.nl of whatsapp) of kijk eens bij Hulp bij WordPress.

Wil je ook niet-zo-regelmatig nuttige tips voor je website, WordPress en marketing? Schrijf je hier in: